Просвітницька робота
Робота з проведення просвітницької діяльності залежить від потреб певного закладу освіти.
Основний зміст просвітницької роботи фахівців психологічної служби закладу освіти:
– інформування з проблем торгівлі людьми;
– інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильстві в умовах воєнного стану в Україні;
– формування у здобувачів освіти національних та європейських цінностей;
– ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічно допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків;
– інформування про вплив та наслідки вживання наркотичних, психоактивних речовин, алкоголю та тютюнопаління;
– ознайомлення учасників освітнього процесу із загрозами, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо);
– популяризація ненасильницької моделі поведінки;
– формування моральної поведінки, активної життєвої позиції, єдності слова і діла в особистості, готовності брати активну участь у житті своєї держави;
– ознайомлення педагогів та батьків здобувачів освіти з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини.
У сучасних умовах, пов’язаних із війною, істотно зростає роль психологічної служби у системі освіти, виникає нагальна потреба у проведенні соціально-педагогічної і психологічної просвітницької діяльності, інформуванні усіх учасників освітнього процесу з питань збереження їхнього соціального благополуччя і психічного здоров’я.
Повідомляємо, що у своїй діяльності можна скористатися базою кращих практик психолого-педагогічного супроводу та підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій і збройних конфліктів, надання соціальнопсихологічної допомоги постраждалим від насильства та торгівлі людьми (https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichnarobota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/krashchipraktyky-psykholoho-pedahohichnoho-suprovodu-ta-pidtrymky-uchasnykiv-osvitnoho-protsesu-v-umovakh-voiennykh-diy-i-zbroynykh-konfliktiv-nadannia-sotsial-nopsykholohichnoi-dopomohy-postrazhda/).
Для забезпечення організаційних аспектів діяльності психологічної служби у системі освіти пропонуємо керуватися нормативними документами:
- Лист МОН від 30.05.2023 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»
- Лист МОН від 10.11.2022 № 4/3250-22 «Щодо захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства»
- Лист МОН від 18.04.2023 № 4/5449-23 «Щодо проведення в закладах освіти правопросвітницьких заходів до Міжнародного дня протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)»
- Лист Офісу Президента України від 22.12.2022 №15/2-01/57 «Про освітній онлайн-курс «Життєстійкість молоді в умовах криз»
- Лист МОН від 15.11.2022 № 4/3297-22 «Щодо міжнародної акції «16 днів проти насильства»»
- Лист МОН від 22.06.2022 № 1/6885-22 «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України»
- Постанова КМУ від 02 червня 2023 р. № 559 «Про затвердження Порядку та умов надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі»
- Лист МОН від 14.06.2022 № 1/6355-22 «Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв'язку з війною в Україні та гуманітарною кризою»
- Лист МОН від 13.05.2022 № 1/5119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні»
- Лист МОН від 25.03.2022 № 1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії»
- Лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України»
- Лист МОН № 1/10686-22 від 14.09.22 року «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2022/2023 навчальному році»
- Закон України від 16.11.2022 № 2759-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)»
- Розпорядження КМУ від 02.06.2023 № 496-р «Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року»
- Розпорядження КМУ № 1163-р від 20.12.2022 року «Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022-2024 роки з її реалізації»
- Наказ Міністерства соціальної політики України від 27.12.2022 № 359 «Про затвердження Методичних рекомендацій з реалізації гендерного підходу та підходу, що базується на дотриманні прав людини, на рівні територіальних громад»
- Розпорядження КМУ від 24.02.2023 № 174-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2023 рік»
- Лист МОН від 29.03.2022 № 1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»
- Лист ІМЗО від 29.03.2023 № 21/08-479 «Про Всеукраїнську програму метального здоров'я «Ти як?»»
- Розпорядження КМУ від 25.04.2023 № 372-р «Про затвердження плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року»
- Лист МОН від 06.09.22 № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році»
- Лист МОН від 10.08.22 № 1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н. р.»
- Лист ІМЗО від 26.05.2023 № 21/08-929 «Про методичні рекомендації щодо організації літнього відпочинку дітей у 2023 році»
- Лист ІМЗО від 15.05.2023 № 21/08-793 «Про психологічні відеоролики»
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають емоційне напруження та страждання. Таку допомогу може надати не лише практичний психолог, а також вчитель, який знайомий з правилами надання першої психологічної допомоги. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність.
Фізичні та емоційні стани людини взаємопов’язані і тому здатні взаємовпливати один на одного. Під час напружених емоційних станів у дитини змінюється міміка, темп мовлення, з’являється метушливість, змінюється дихання, пульс, колір обличчя, можуть з’явитися сльози тощо.
Регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дасть змогу краще зрозуміти свої почуття. Учитель має сам визначити, коли і у який час провести психологічну хвилинку. Інформацію можна отримати на сайті (https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialnopedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykhdiy/vpravy-dlia-ditey-ta-pidlitkiv-iaki-perebuvaiut-u-stresoviy-sytuatsii-dlia-zniattiapsykhoemotsiynoho-napruzhennia/).
Під час проведення просвітницької роботи працівникам психологічної служби рекомендовано використовувати програми переможців ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі», а саме:
- Бовсуновська Тетяна Андріївна «Створення мирного середовища навколо себе»;
- Гірман Надія Олексіївна «Джерело досвіду»;
- Дідик Ольга Савеліївна, Рожко Ганна Володимирівна «Формування навичок самоконтролю та емоційної стійкості в учасників/учасниць освітнього процесу ЗП(ПТ)О»;
- Полова Альона Володимирівна «Безпечний інформаційний простір»;
- Лицур Леся Ярославівна «Спілкування – шлях до самовдосконалення»;
- Козловська Тетяна Володимирівна «Світ починається з тебе!».
Також, у додатковій номінації «Особливості роботи вчителя фізичної культури з дітьми з особливими освітніми потребами»:
- Пронякіна Ольга Іванівна, Ніжинська Ольга Віорілівна «Особливості роботи вчителя фізичної культури з дітьми з особливими освітніми потребами»;
- Акімов Володимир Анатолійович «Розвиток професійної рефлексії як важливої складової інклюзивної компетентності вчителя фізичної культури».;
- Бєлан Оксана Олександрівна, Білінська Ганна Дмитрівна «Психофізична реабілітація дітей з особливостями розвитку опорно-рухового апарату (ДЦП) в інклюзивному класі в період адаптації до школи».
Здобувачі освіти зможуть відвідати портал Проєкту (https://www.hryoutest.in.ua/), зареєструватися та пройти профорієнтаційне тестування;
отримати результат тестування, який буде відправлено на електронну пошту, зазначену під час реєстрації;
замовити онлайн-консультацію у кар’єрного консультанта, зазначивши свої дані та обравши зручні дату і час консультації; отримати результат консультування;
переглянути цікаві та корисні відеоролики та мультимедійні онлайн-курси у форматі SCORM щодо можливостей працевлаштування, особливостей психологічних типів тощо;
переглянути відеоекскурсії із залученням роботодавців, щоб побачити на власні очі, які умови наразі вже створено в українських підприємствах та організаціях;
ознайомитись з найзатребуванішими професіями на ринку праці в Україні: вакансії, умови праці, заробітна плата, перспективи, цікаві факти, навички, якими треба володіти тощо.
Також здобувачі освіти, їхні батьки або законні представники, педагогічні працівники мають безкоштовну нагоду отримати онлайн-консультації, які надаватимуть фахівці з профорієнтаційної роботи. Зазначені консультації допоможуть здобувачу освіти розкрити власні здібності та визначити, в якій сфері краще продовжити навчання, а згодом, і працювати.
Рекомендуємо керівникам обласних, районних, міських департаментів (управлінь, відділів) освіти і науки, закладів післядипломної освіти, закладів освіти забезпечити надання психологічної допомоги дітям та іншим учасникам освітнього процесу в кризових ситуаціях та дітям, що пережили психотравмуючі події, а саме:
- інформувати учасників освітнього процесу щодо можливості отримання психологічних послуг у закладі освіти;
- оприлюднити на вебсайтах (у разі їх відсутності – на вебсайтах своїх засновників) контакти безкоштовної кризової психологічної допомоги в період війни в країні;
- сприяти підвищенню компетентності практичних психологів, соціальних педагогів та інших педагогічних працівників з питань надання першої психологічної допомоги, психологічної допомоги дітям, які пережили психотравмуючі події;
- сприяти впровадженню в закладах освіти у роботу з дітьми програм формування стійкості до стресу, розвитку резилієнс у дітей, психосоціальної допомоги дітям, які пережили психотравмуючі події; програм профілактики емоційного вигорання практичних психологів, соціальних педагогів та інших педагогічних працівників.