I, II та III етапи олімпіади з трудового навчання (технологій) проводяться за однаковою моделлю. Кожний етап Всеукраїнської олімпіади складатиметься з 3-х турів: комплексної роботи, захисту проекту та творчого (теоретичного) туру .
Творчий (теоретичний) тур. Учасникам протягом 2 год. (тут і надалі береться астрономічний час) буде запропоновано дати відповіді на питання творчого характеру. Наприклад: проаналізувати запропоновані матеріали та вибрати один з них для виготовлення певного виробу; із запропонованих варіантів вирішення завдання обрати оптимальний чи запропонувати свій варіант; проаналізувати переваги і недоліки окремих пристроїв, інструментів, матеріалів. Максимальна кількість балів за теоретичний тур – 20.
Комплексна робота. Учасникам олімпіади буде запропоновано виготовити виріб із запропонованого набору матеріалів. Для дівчат це може бути: спідниця, фартух, віночок, карнавальна маска тощо. Для хлопців – стільчик, вішак, підставка під гарячий посуд, підставка для вудки, дитяча іграшка, садово-городній інвентар тощо. Для виконання зазначеного завдання дівчатам потрібно мати швейну машинку, набір для рукоділля (голки, нитки, нитки для вишивання та в’язання, гачок для плетіння, шпиці для в’язання). Хлопці матимуть можливість користуватися верстатним обладнанням і ручними інструментами майстерень та матеріалами для оздоблення (різці, випалювачі, штампи).
Захист проекту. Під час захисту проекту учасники представлятимуть домашні роботи, презентуватимуть їх (5-7 хв) та відповідатимуть на запитання членів журі (3-5 хв) щодо процесу виготовлення, особливостей конструкції, підбору конструкційних матеріалів тощо.
Домашні роботи учасники виготовлятимуть за напрямками, надісланими МОНУ.
Вироби мають бути не громіздкими (сума довжин трьох сторін не має перевищувати 600 мм) та виконуватись у межах 12 годин для 9 класу та 18 годин для 10-11 класів. До виробу потрібно додати пояснювальну записку в друкованому та електронному виглядах. Кожен виріб повинен мати картонну табличку (50 на 80 мм) з інформацією про автора, заклад, в якому він навчається та керівника проекту.
Пояснювальна записка містить:
- короткий опис виробу (галузі застосування, особливості конструкції, переваги над аналогами тощо);
- зображення зразків, які коротко розкривають еволюцію об’єкта проектування;
- зображення зразків виробів (вироби-аналоги), на основі яких відбувалося комбінування конструкції чи форми проектованого виробу;
- елементарне економічне обґрунтування;
- проектно-технологічну документацію (креслення, ескіз, технічний рисунок тощо) не більше, ніж на 4 аркушах формату А4 (тільки 10-11 клас).
За відсутності напрямків домашнього завдання-даний тур не проводиться. У збірнику олімпіадних завдань подаються зразки орієнтовних теоретичних, комплексних та творчих завдань, рекомендованих для використання у підготовці та проведенні цих етапів. Для успішного виконання завдань олімпіади необхідно добре володіти знаннями, вміннями та навичками з наступних тем програм з трудової підготовки:
1. Елементи графічної грамоти.
2. Елементи машинознавства.
3. Елементи електротехніки.
4. Основи кулінарії.
5. Ручна та механічна обробка конструкційних матеріалів
6. Моделювання та конструювання одягу.
7. Обробка тканин та волокнистих матеріалів.
8. Сільськогосподарська праця, агротехніка.
9. Проектно-технологічна діяльність.
10. Інформаційні технології в проектній діяльності.
Кiлькiсть переглядiв: 626